قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی

ارزش‌اضافه؛ حلقه گم نشریات رسمی

ارزش‌اضافه؛ حلقه گم نشریات رسمی

پیرامون فرهنگ مقاومت نوشته ای داریم با اسم ارزش‌اضافه؛ حلقه گم نشریات رسمی. که پیشتر به آن میپردازیم.

گروه فرهنگ مقاومت: انتهای یک‌شنبه‌شب و ساعتی مانده به بامداد دوشنبه،
بسیاری از ایرانیان در این ساعات بعد از افطار یا پای تلویزیون هستند یا
مهمان. در هر دو صورت با اینحال حتماً هر از چندی هم سری به گوشی موبایل‌شان
می‌زنند. محیط مجازی و گروه‌ها و کانال‌های مختلف اکنون جزئی از زندگی آنها
شده است. هنوز ساعتی به نیمه‌شب مانده است که ویدئوها و عکس هایی از برخی
کانال‌های تلگرامی مرتبط به غرب کشور شروع به چرخیدن می‌کند.

 

به نوشته بولتن نیوز با استناد به گفته روزنامه صبح نو، صدای مردم
محلی کرد هم در آن به روشنی قابل تشخیص است. ویدئوها گوی‌هایی نورانی را
نشان می‌دهند که راهی آسمان شده‌اند. حرف و حدیث‌ها و اخبار غیر موثق می‌رود اوج
بگیرد که اعلامیه‌ای رسمی، همه را در بهت فرو می‌برد. بهتی که پیوندی
تنگاتنگ با غرور ملی دارد. با استناد به اعلامیه، مواضع لجستیکی و خدمات رسانی
تروریست‌های تکفیری در شرق سوریه هدف قرار گرفته‌اند.

گوی‌های ناشناسِ نورانی

گوی‌های
نورانی، دستان بلند سپاه بودند که می‌رفتند تا انتقام هموطنا‌ن‌شان را در
حادثه تروریستی ۱۲ رمضان بگیرند. انتشار اعلامیه رسمی سپاه در همان لحظات
ابتدایی اتفاق، راه را بر هر گونه اخبار غیر موثق بعدی بست. اعلامیه سپاه راه را برای
انتشار ویدئوهای مردمی هموطنان کُرد در غرب کشور باز کرد. به یکباره تعداد
فراوانی از کانال‌ها تلگرامی دست به انتشار ویدئوهایی زدند که گوی‌های
نورانیِ راهی آسمان را به تصویر کشیده بود. ممکن است تصویربردار اصلی این
ویدئوها که با گوشی موبایل خود در در لحظه شلیک موشک‌ها آنها را شکار
کرده بود تصورش را هم نمی‌کرد که به این سرعت، تصویر شلیک‌ها در تمام کشور
پخش شود. گوشی‌های موبایل کار خود را کرده بودند؛ هم در تولید و هم
در توزیع.

برای شما نیز جالب است؟  روایتی از سوزان‌ترین مرداد تاریخ/ رکس به تقویم ملی بازگردد  - |

بستن راه اخبار غیر موثق با اعلامیه به موقع

دقایقی از ساعت ۲۳
یک‌شنبه‌شب قبلی بود که متن اعلامیه سپاه پاسداران روی خروجی‌های رسمی هم
قرار گرفت. با فاکتور گرفتن انتشار اعلامیه، نشریات رسمی هنوز تصویر‌العملی
از خود نشان نداده بودند. محیط مجازی و شبکه‌های اجتماعی با اینحال، بهمن واکنش
شده بودند.

هشتگ «#سیلی_سپاه» در همان لحظات اول مبدل به هشتگ اول
توئیتر شد. پایگاه آگاهی رسانی دفتر حفظ و نشر کارهای رهبر انقلاب هم ۱۵
دقیقه بعد از انتشار اولین خبر رسمی اعلامیه سپاه با پخش تصویرنوشتی از
بیانات عصر روز یک‌شنبه رهبر انقلاب درمقایسه با این موضوع واکنش مطبوعاتی
نشان داد. نوشته ای که تا لحظه تنظیم این خبر بیش از ۸۴۳ هزار مرتبه دیده
شده است.

سیلی_  سپاه

نشریات رسمی هنوز در سکوت بودند.
شبکه‌های اجتماعی، محیط مجازی و در صدر آنها توئیتر با اینحال بیننده توفان توئیتری
با هشتگ «#سیلی_سپاه» شدند. هشتگی که ناظر به کلیدواژه‌های رهبر انقلاب در
دیدار با جمعی از خانواده‌های شهدای مرزبان ایراد شده بود: «دشمنان
نمی‌توانند به ما سیلی بزنند؛ ما به آنها سیلی خواهیم زد.» سرعت هشتگ‌سازی
در این موضوع و هویت هشتگ مربوطه هم در نوع خود قابل تأمل بود. مصرف کنندگان
این شبکه اجتماعی از جریان‌ها و نحله‌های مختلف سیاسی به استقبال از این
واقعه رفتند و واکنش جمهوری اسلامی را پیرامون این مثال ستودند.

جهان‌آرا و دیگر هیچ

شبکه‌های
رادیویی و تلویزیونی هنوز در سکوت خبری بودند. ولی باید گفت با گذشت لحظه و
در‌حالی‌که هنوز نیمه بامداد فرا نرسیده بود، آرام آرام ارزش اضافه‌های
اعلامیه‌های سپاه از راه رسید. مطالب و محتواهایی که ناظر به تفسیرهایی در
مورد پیغام‌های این موضوع و اطلاعاتی برای شناخت محل اصابت، فاصله تا محل
شلیک و حدس و گمان‌هایی در باب نوع و توانایی موشک‌ها بودند. محتواهایی که
به اقتضای مسئله در نشریات رسمی هم پخش می‌شدند.

ارزش‌افزوده؛ حلقه گم رسانه‌های رسمی 

انتشار فیلم شلیک
موشک‌ها و نظر فرمانده نیروی هوافضای سپاه در باب این موضوع را می‌توان
از جدی ترین بخش خروجی خبرگزاری‌های رسمی دانست. رسانه ملی هم جز برنامه
جهان‌آرا در شبکه افق که به‌طور زنده روی آنتن بود هنوز هیچ واکنشی به این
اتفاق نشان نداده بود.

برای شما نیز جالب است؟  اولین نشست کارگروه اهل قلم عرصه ایثار برگزار شد - |

جای خالی یک سناریوی مطبوعاتی

در آن ساعات
نگرانی‌ها و حسرت‌هایی هم با اینحال میان برخی مصرف کنندگان رد و بدل می‌شد: «ای‌کاش
این موضوع با یک سناریوی مطبوعاتی همراه بود!» نوشته ای که پیشتر در چنین موقعیتی نقض
شد با اینحال به ذهن خطور می کندً آنچه در حال جلو رفتن بود بیش از اینکه یک تدبیر از قبل
اندیشیده شده باشد، اتفاقی و بنا شده بر تشخیص‌های فردی بود. کانال تلگرامی
خبرگزاری صدا‌و‌سیما در همان نیمه‌شب و دقایقی بعد از ساعت ۲۴ و ورود به
روز دوشنبه، با پخش چند ویدئو که به ذهن خطور می کندً به وسیله آقای ایمان مرآتی خبرنگار
دفاعی تلویزیون در محل شلیک تصویربرداری شده بود، ویدئوهایی ویژه از
سایت‌های شلیک موشک‌ها روی خروجی فرستاد.

عکس هایی که با این وجود هیچ شرح و
تفسیر اضافه‌ای نداشتند. انگار رسانه ملی و رسمی هنوز راه فراوانی دارد تا
ارزش اضافه آفرینی به اخبار سخت را بیاموزد. چیزی که شدیدا در چنین موقعیتی
به کار می‌آیند و هر قد لحظه از اصل واقعه بگذرد، ارزش و ضرورت خود را
بیشتر و بیشتر نشان می‌دهند. این موضوع با این وجود در مسبوق به سابقه بود. در
واقعه حادثه تروریستی مجلس و حرم امام؟ره؟ هم کمیت نشریات رسمی به‌خصوص
رسانه ملی در این عرصه لنگ می‌زد. فضایی که به دلیل ورود نکردن رسانه ملی،
جا را برای یکه‌تازی نشریات بیگانه باز کرده بود.

روزنامه‌هایی که جا نماندند

با
بالا آمدن تیغه آفتاب از مرزهای شرقی ایران و فرا رسیدن روز کمی از التهاب
ابتدایی مسئله کاسته شده بود. خبرگزاری‌های رسمی اکنون مفصل‌تر سراغ مسئله
رفته بودند. جالب‌تر از همه واکنش چند روزنامه بود -به توجه به انتشار خبر در
نیمه شب و ساعاتِ اتمام صفحه‌بندی روزنامه‌ها و ارسال به چاپخانه- توانسته
بودند خود را با چاپ دوم به آن برسانند. بزرگ‌ترین و مفصل‌ترین تیتر از آنِ
روزنامه «خراسان» بود.
این روزنامه در تیترِ یکِ خود آورده بود: «حمله
موشکی ایران به مواضع تروریست‌ها در سوریه» روزنامه‌های شرق، خبر جنوب،
جوان، اعتماد و آرمان روز قبل از دیگر روزنامه‌هایی بودند که موفق به پوشش
واقعه در صفحات خود شدند. حوالی ظهر هم عکس هایی ویدئویی از محل اصابت که
به وسیله پهپادهای سپاه پاسداران در دیرالزور سوریه تصویربرداری شده بود در
اختیار صداوسیما قرار گرفت. خبرگزاری صدا‌و‌سیما هم فورا این عکس ها را
بدون هیچ شرح اضافه‌ای پخش کرد.

برای شما نیز جالب است؟  سوگواری شب نوزدهم رمضان در قطیف عربستان

همراه همیشگی مبارز بلاگ باشید و این وبلاگ را به دوستان خود معرفی نمائید.

منبع

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی