قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی

روایتی از سوزان‌ترین مرداد تاریخ/ رکس به تقویم ملی بازگردد  – |

روایتی از سوزان‌ترین مرداد تاریخ/ رکس به تقویم ملی بازگردد  – |

در موردموضوع مقاومت نوشته ای داریم با عنوان روایتی از سوزان‌ترین مرداد تاریخ/ رکس به تقویم ملی بازگردد  – . | .. در صورت علاقه این نوشته را پیشتر بخوانید.

.، گروه استان‌ها- فرزانه یحیی آبادی: سینما رکس ۹۰۰ صندلی داشت و آن شب از ماه رمضان (۲۸ مردادماه سال ۱۳۵۷)، ۶۰۰ آبادانی ترجیح داده بودند تا برای دیدن فیلم ایرانی «گوزنها» ساخته مسعود کیمیایی به این سینما بروند. ساعتی از پخش فیلم گذشت و مردم مشتاقانه منتظر انتهای فیلم بودند که به یک باره سینما حریق گرفت.

شعله های حریق از در و دیوار سینما بلند و نفس ها به شماره افتاده بود، همه پشت درهای بسته سینما جمع شده بودند با اینحال جایی برای فرار از این مهلکه نبود. از همه جای سالن حریق می بارید، کسی از بیرون هم جرات نزدیک شدن به سینما را نداشت، همه مردم در داخل سینما سوختند و اصلا کسی قابل شناسایی نبود.

بوی تن های سوخته تمام محیط خیابانهای اطراف را پوشانده بود و این گونه تازه ترین سکانس زندگی جمعی از مردم آبادان تمام شد .

پروین کاشانی زاده نویسنده کتاب «رازهای ماندگار یک نیم روز سوخته» که سری ای از خاطرات شفاهی خانواده های کشته شدگان حادثه حریق سوزی سینما رکس آبادان است که در تابستان ۹۲ پخش شد در این باره بیان میکند که مسئله سینما رکس بسیار پیچیده و سرپوشیده است. دلیل اینکه من اسم کتاب را «رازهای ماندگار یک نیم روز سوخته» گذاشتم وجود ابهامات و سئوالات زیاد بی جواب بود، ساواک در این مسئله شدیدا دوگانه رفتار کرد به شکلی که مردم متوجه نشدند از کجا ضربه خوردند. 

برای شما نیز جالب است؟  پیکر شهید آبادانی حادثه تروریستی تهران تشییع شد - |

پروین کاشانی زاده می افزاید: در خاطرات تجمیع شده بیشترین ابهامات مطرح شده مرتبط به زمانی است که مردم برای کمک در طرف دیگر سینما جمع شدند، چرا که ساواک به بهانه اینکه شما خرابکارید اجازه باز کردن در سینما را به آنان ندادند ضمن اینکه مکررا می گفتند که این حریق سوزی کار انقلابیون است. 

وی اظهار کرد: آن طور که پرونده های موجود نشان می دهد بیشتر افرادی که در این سینما کار می کردند ساواکی بودند. این طور که معلوم شد دو نفر از عاملان حریق سوزی از دست فروشان این سینما بودند. آنان درزهای دیوار سینما را به بنزین هواپیما آغشته کرده بودند و نکته قابل توجه اینکه در لحظه بروز حریق سوزی در ابتدا آنکه مدیر سینما در مسیر تهران به آبادان بود و دیگر اینکه اپراتور، بوفه و مدیر داخلی سینما هم حضور نداشتند. 

ایشان در بخشی از صحبت هایش با اشاره به خاطرات بازماندگان آن حادثه بیان میکند: سینما رکس همراه با یک کوچه هشت متری است و همراه با آن شهربانی و آگاهی است یعنی فاصله سینما تا شهربانی کمتر از دو دقیقه است و وقتی این سینما حریق می گیرد شهربانی چی ها مدعی بودند که متوجه نشده اند و بعد از نیم ساعت که از بروز حادثه می گذرد به محل وارد می شوند. 

این نویسنده گفت: پلیس به مردم اجازه نزدیکی به محل را نمی دهد. کسی اجازه باز کردن درهای سینما را ندارد. رابطه با حریق نشانی نیز بی حاصل است، کسی جوابگو نیست، مدیران حریق نشانی مدعی بودند که موقع حریق سوزی هیچ تماسی را دریافت نکرده اند و ارتباطشان با مرکز قطع بوده (آن موقع اپراتورها از مرکز خدمات رسانی وصل می شد)، با این وجود مردم در اظهاراتشان می گفتند که ماشین حریق نشانی به محل آمد با اینحال آب نداشت که با این وجود ماشینی که آنجا حاضر شده ماشین صنعتی فوم دار بوده نه حریق نشانی.

 

کاشانی زاده اضافه کرد: مطالعه روزنامه های لحظه اجرا دادگاه عاملان سینما رکس بعد از انقلاب نشان می دهد که بازماندگان حادثه آدم سوزی سینما رکس اعتراضات فراوانی را به روند رسیدگی به پرونده داشتند. 

برای شما نیز جالب است؟  عکاسی که سوژه‌هایش را شهید می‌کرد/ بانویی که نمک‌گیر خاک جبهه شد - |

رکس به تقویم ملی بازگردد 

اکنون در جایی ایستاده ام که ۳۹ سال پیش بر این خاک سوخته سینما رکس ایستاده بود، دلم به درد می آید از فقر مهندسی شده آبادان، وقتی می بینم از سینمای رکسش که نقش تاثیرگذاری در شکل گیری انقلاب داشت و نمادی از مردمان در بیشتر مواقع توانمند در ایستادگی در مقابل سختی ها بود، یک پاساژ جانشین شده و یک یادمان چند در چند کوچک آن هم در فرعی پشت محل سینما رکس چیزی باقی نمانده، سینما رکس حقیقتی است بی پیرایه که هیچگاه برهنگی شرمسارش نکرده است. 

می گویند، فرهنگی که هویت راستین آدمی را بروز ندهد بی ثمر است و چه سخت است وقتی که می بینی سینما رکس آبادان که نماد شکوه مردمی است که از تمام قابلیت ها رفاهی و زندگی تنها غرور و بی نیازی ذاتی برایشان باقی مانده، بی هیچ دلیلی نامش از تقویم ملی حذف می شود واین خواسته فراوانی نیست که اگر مردمانش فریاد می زنند:«رکس باید به تقویم ملی بازگردد». 

به قول بهنام کاوه بازیگر توانمند آبادانی در اجرای نمایشهای خیابانی: «مو تو سینما رکس سوختوم، آبادان تو سینما رکس سوخت، …».

امیدواریم این مقاله با عنوان روایتی از سوزان‌ترین مرداد تاریخ/ رکس به تقویم ملی بازگردد  – . | . برای شما مفید بوده باشد. در صورت علاقه این خبر را برای دوستان خود ارسال نمائید.

منبع

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی