قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی

شعر دفاع مقدس، شعر جنگ نیست/ انتهای عصر غزل و مثنوی دفاع مقدس – |

شعر دفاع مقدس، شعر جنگ نیست/ انتهای عصر غزل و مثنوی دفاع مقدس – |

در موردموضوع مقاومت نوشته ای داریم با عنوان شعر دفاع مقدس، شعر جنگ نیست/ انتهای عصر غزل و مثنوی دفاع مقدس – . | .. در صورت علاقه این نوشته را پیشتر بخوانید.

به نوشته خبرگزاریهای اقتصادی، دبیرخانه هفدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس روز قبلی به دعوت .، دومین نشست تخصصی ادبی این دوره خود با عنوان «شعر دفاع مقدس و مخاطب امروز» را با حضور سودابه امینی، سیداحمد نادمی، محمود اکرامی، مجید سعدابادی در محل . برگزار کرد.

در ابتدای این نشست رضا اسماعیلی هم که اجرای این مراسم را برعهده داشت در سخنانی کوتاه گت: شعر دفاع مقدسی که در رسانه های رسمی پخش می شود شعر دفاع مقدس اصلی ما نیست و ما یک مخاطب اصلی در این عرصه داریم که اشعار مدنظر آنها در جراید پخش نمی شود، حال پرسش این است که ما قادر ایم این دو مخاطب را به هم نزدیک کنیم.

شعر جنگ پدیده فرهنگی مادر است

سید احمد نادمی پیرامون تعریف شعر دفاع مقدس گفت: سیدحسن حسینی کتابی با عنوان شعر جنگ و دفاع مقدس دارد که در آن تعریف‌های زمانمندی را با استناد به زمابندی شعر انقلاب معرفی داده است، با این وجود اگر نظرها پژوهشگران دیگر پیرامون شعر دفاع مقدس را هم معرفی دهیم می بینیم که رویکردهای دیگری در این عرصه می باشد.

وی با بیان اینکه یک توصیف عصری و متناسب با لحظه امروز از شعر دفاع مقدس معرفی می‌دهم،  ادامه داد: تقسیم‌بندی‌ها به شناخت عرصه های مختلف در لحظه‌های دارای اختلاف کمک میکند و اگر بخواهیم از محدوده فرهنگی خود فراتر رفته و در محدوده عام شعر صحبت کنیم باید بگوئیم که شعر جنگ به طرز قزع یک پدیده ادبی است که از ابتدای برخاستن هنر از کلام و شکل گیری شعر وجود داشته است.

وی تصریح کرد: مگر انسان تا امروز لحظه‌ای از جنگ دور بوده که بخواهد از این مهم در شعر تاثیر نگرفته باشد، پس ما یک پدیده مادر به اسم شعر جنگ داریم و اگر پیرامون شعر دفاع مقدس صحبت می‌کنیم در حقیقت می‌خواهیم مسئله را با یکسری از نشانه‌های ویژه فرهنگی خودمان تعریف کنیم که ایران بعد از انقلاب را به تصویر می‌کشد.

پیشتر نادمی گفت: اگر بخواهیم برای کسی که خارج از فرهنگ ما حضور دارد، شعر دفاع مقدس را تعریف کنیم، به چه نحو تعریفی باید معرفی دهیم؟ از آنجاییکه که همگی ما مطمئنا می بایست از کلمات استاندار جهانی سود ببریم، بدین خاطر صریح می‌گویم در محیط ادبی ما می‌توانیم از شعر جنگ صحبت کنیم با این وجود این شعر هیچ ارتباطی با شعر دفاع مقدس نداشته باشد.

وی با بیان اینکه ما مسئله‌ای به معنی دفاع در ادبیات دینی‌مان نداریم، اظهار داشت: در اصل ما می‌خواهیم با این کلمات یک اتفاق فرهنگی را در ایران واضح کنیم، همزمان با اینکه در ادبیات جهان مبحثی به اسم ادبیات دفاع مقدس نداریم، با این وجود دنیا ادبیات مقاومت را می شناسد  ولی باید گفت همه اعتقاد دارند که تمامی این مسئله ها زیرمجموعه ادبیات جنگ هستند.

نادمی با بیان اینکه همه موضع‌گیری‌های شاعر درمقایسه با اتفاقات خصمانه ای که بازهم می باشد جز ادبیات جنگ است، تصریح کرد: در حقیقت وقتی به تاریخچه شعر دفاع مقدس نگاه میکنیم، می بینیم که در لحظه های دور هم جنگ در اشعار شاعران وجود داشته، با شرایطی که وقتی به روش عمقی به پدیده انقلاب  اسلامی در انتهای قرن بیستم نگاه میکنیم؛  متوجه می شویم که چون آمریکا از انقلاب  ما احساس اخطار می کرد؛ از اینرو دست به ایجاد القاعده و داعش در منطقه زده است.

این شاعر تصریح کرد: مخاطب شعر دفاع مقدس مخاطب شعر امروز است و نباید از مسئله مخاطب به سادگی گذشت.

نظریه مشخصی پیرامون ادبیات دفاع مقدس نیست

این شاعر و پژوهشگر در قسمت دیگری از سخنان خود عنوان کرد: با این وجود باید بحث اصالت رو هم مدنظر قرار دهیم که انقلاب اسلامی به دلیل اصالتی که دارد و بر مبنای ارزش ها بوجود آمده ماندگار خواهد شد با این وجود داعش حتما از بین می رود. به باور من ما باید به شکل شناسی شعر دفاع مقدس برسیم با این وجود منظور از شکل شناسی بحث فرمی شعر است، چرا که وظیفه نظریه پرداز و منتقد ادبی این نیست که برای افرادی که میخواهند درس ادبیات بخوانند، نظر بدهند. ما پدیده ای به اسم شعر جنگ داریم که با استناد به تقسیم بندی ها شعر دفاع مقدس در آن تعریف می شود، به علاوه از طرف دیگر بعد از انقلاب اسلامی ادبیات انقلاب اسلامی شکل گرفت و شعر دفاع مقدس هم جز همین ادبیات تعریف می شود و نباید فراموش کنیم که ما در دین مان جهاد داریم.

برای شما نیز جالب است؟  برنامه جلد «خداحافظ سالار» به چه نحو شکل گرفت/ مسافری که برنگشت - |

ایشان در همین عرصه تصریح کرد: چون اسلام همراه با انقلاب قرار گرفته، مقدس هم همراه با دفاع قرار می گیرد و گرنه همه کشورهای که مورد حمله فرار می گیرند مطمئنا از خودشان دفاع می کنند.

وی پیرامون نداشتن نظریه واضح در ادبیات دفاع مقدس گفت: همه صحبت های مطرح شده در این عرصه در حد نظریه بوده با این وجود از آنجایی  که نظریه ها باید مورد آزمون و خطا قرار بگیرند و این مهم پیرامون نظریه های ادبیات دفاع مقدس محقق نشده،  می بینیم که نظریه مشخصی در این عرصه نداریم.

شعر جنگ و استقامت دو مسئله جدای از هم هستند

پیشتر محمود اکرامی‌فر از دیگر حاضران در این مراسم نیز در سخنانی گفت: وقتی صحبت از جنگ می شود در حقیقت به ماهیت زد و خورد اشاره می کنیم با این وجود وقتی اسم از دفاع می آید در حقیقت پیرامون یک مسئله مقدس صحبت می کنیم، با این وجود دفاع یک امر غریضی است و دفاع از اعتقادات هم ارزش های عام و جهان شمول به حساب می آید، بدین خاطر معتقدم شعر جنگ با شعر دفاع مقدس و شعر استقامت مسئله جدا از هم هستند.

وی با بیان اینکه ۴ مرحله در شعر دفاع مقدس می باشد، تصریح کرد:  یک مرحله بسیج مردم به وسیله شاعران برای حضور در جبهه ها است که در این قسمت کار شعر با آهنگ همراه بود، مرحله دوم حضور شاعران در جبهه‌ها است که شعر توصیفی دفاع مقدس شکل می گیرد و مرحله بعدی تمام شدن جنگ است که در حقیقت شعر تبیینی دفاع مقدس را در این قسمت کار بیننده هستیم.  

اکرامی‌فر با اشاره به مرحله چهارم شعر دفاع مقدس اظهار داشت: مرحله چهارم مرحله شعر اجتماعی دفاع مقدس است، درست است که جنگ در میدان تمام شده با این وجود هنوز تبعات آن در اجتماع ادامه دارد و برای همین بیننده شعر اجتماعی دفاع مقدس هستیم.

اکرامی‌فر تصریح کرد: شعر دفاع مقدس مترادف با شعر جنگ نیست و مطمئنا این دو با هم دارای اختلاف هستند و معتقدم شعر مقاومت فلسطین شعر دفاع مقدس نیست، حتی شعر مقاومت و یا شعر استقامت شمرده می شود، چرا که  ما از دفاع مقدس تعریف مخصوصی داریم که مرتبط به یک بازه زمانی، در یک مکان و یکسری مردم است.

این شاعر اضافه کرد: جهاد امر هنجاری است و نه ارزشی و قداستی که در دین است جهاد را ایجاد می کند، در حقیقت جهاد در مرحله رفتار است و اگر بپذیریم که خدا و ارزش‌ها می باشد خود به خود برای حفظ ارزش‌ها جهاد ایجاد می‌شود.

ایشان در همین عرصه ادامه داد: ارزش ها به سه دسته تقسیم بندی می‌شوند که یکی از آنها ارزش‌های عام و جهان شمول است که در طرف دیگر آن بیننده جهاد عملی برای حفظ ارزش ها هستیم، در جامعه شناسی وقتی به ارزش ها می رسیم می گوییم ارزش ها امور مهمی هستند که مردم حاضرند برای آن جان خودشان را نثار کنند.  

برای شما نیز جالب است؟  باتجربه‌های ادبیات دفاع مقدس ناچار به کارهای سفارشی شده‌اند - |

اکرامی‌فر به علاوه از طرف دیگر بیان داشت: تصور می کنیم مسائل اجتماعی را باید با نگاه ادبی بیان کنیم، همزمان با اینکه در بیشتر مواقع اینطور نیست؛ با این وجود با علمی صحبت کردن موافق هستم با این وجود اگر ما ادبیات دفاع مقدس را در وهله اول به خوبی بشناسیم همزمان با اینکه امروز اینگونه نیست، قادر ایم آن را با زبان علمی خودمان با این وجود زبانی که قابل بررسی باشد نه قابل تقلیل به دنیا معرفی کنیم.

وی با بیان اینکه با بخشی از نگاه نادمی مخالفت دارم.، گفت: اینکه عنوان شد آمریکا از ترس انقلاب اسلامی داعش را ایجاد کرد، نگاه غلطی است، چرا که دنیا خود به سمتی جلو میرفت که داعش ایجاد شود و اصلا نباید خودمان را دلیل ایجاد آن بدانیم.

انتهای عصر غزل و مثنوی

این شاعر و منتقد ادبی پیشتر  با بیان اینکه امروزه در عصری شاعر_ رسانه هستیم، بیان داشت: چرا که شاعر می تواند فارغ از همه چیز اقدام به تهیه، تولید و توزیع محتوا کند و مهندسی پیغام از جراید گرفته شده و به مردم انتقال یافته است؛ در این عصر شاعری که دنبال فالور میگردد در حقیقت دنبال مخاطب می گردد و نباید فراموش کرد که این مخاطب اقتضائات ویژه به خود را دارد. این مخاطب، مخاطب دغدغه مند، کم حوصله و پرکار، با سواد بالای رسانه ای است و از جهت زمانی با دفاع مقدس فاصله گرفته؛ بدین خاطر باید برای شعر دفاع مقدس رسانه تازه تعریف کنیم تا بتوانیم با مخاطب حال حاضر رابطه بگیریم.

اکرامی‌فر گفت: عصر غزل و مثنوی تمام شده و مخاطب امروز مخاطب فهمیده است و تنها باید آنچه را که می داند از نو برای وی یادآوری کنیم   و ووقتی می خواهیم با مخاطب تازه در عرصه دفاع مقدس رابطه بگیریم ناگزیر هستیم بپذیریم که مخاطب امروز سرش بسیار شلوغ است و باید در این عرصه متناسب با شرایط حدید و مخاطب تازه، هم رسانه شناسی و هم مخاطب شناسی و هم محتواشناسی کنیم. 

وی خاطرنشان کرد: اگر تبیین و بررسی شرایط کنیم متوجه می شویم که در آتی دیگر کتاب به شکل حال حاضر نخواهیم داشت حال اینکه این مهم غلط است یا درست مسئله دیگری است، با این وجود بابد برای این مهم فکری کرد. شرایط تازه شرایط شهروند رسانه است و هر شهروند بر طبق حس و حال خود حتی تولید محتوا هم می کند.

شعر دفاع مقدس شعر عجز نیست

پیشتر سودابه امینی گفت: شعر دفاع مقدس را زیرشاخه ادبیات مقاومت و استقامت می دانم از آنجاییکه که همگی ما در طول هشت سال جنگ مقاومت را تجربه کردیم با این وجود مطمئنا بعد از جنگ از هیجان مسئله در خطوط مرزی کم شد، با این وجود در جامعه بازهم تبعات جنگ می باشد و وظیفه شاعر این است که پیرامون تبعات جنگ صحبت کند.  

وی اضافه کرد: دوره هشت ساله جنگ ایران و عراق را باید فصل یک شعر دفاع مقدس بدانیم و فصل دوم امروز است که به کشورهای اسلامی و تمدن اسلامی حمله شده است با این وجود فصل دوم خود شامل زیرشاخه های متفاوتی است.  

امینی بیان داشت: در شعر دفاع مقدس ما تعریف و محدوده ای برای شاعر داریم که با استناد به آن به شاعر می گوییم که در کدام عرصه بیشتر بر مدار دفاع حرکت کند تا مدار خشونت و تعرض، ولی باید گفت وحدت کلمه بنیادی دفاع ماست که باید در همه عرصه های فرهنگی مدنظر قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: شعری که دچار عجز و ناتوانی باشد شعر دفاع مقدس نیست، چرا که این نوع شعر باید هویت ملی و مذهبی را برانگیزد تا بتوانیم بگوییم شعر دفاع مقدس سروده شده است.

چرا جوایز ادبی در عرصه شعر از بین رفته‌اند

برای شما نیز جالب است؟  روایتی از معنا کردنِ همزمانِ جانبازی؛ آزادگی و شهادت - |

پیشتر امینی به بحث کتاب و کتابخوانی در کشور اشاره نمود و گفت: تربیت مخاطب یک بحث مهمی است که باید در بحث ادبیات دفاع مقدس به آن توجه کنیم. قم و خراسان رضوی و تهران قطب تولید کتاب در ۳ ماه اول امسال بوده است حال پرسش این است که مسئولین ما وقتی محاسبه انتشار را می دهند آیا محاسبه خواندن کتاب در کشور را هم معرفی می دهند.

این شاعر به علاوه از طرف دیگر با اشاره به سخنان محمود اکرامی‌فرد گفت: اکرامی شعر جنگ را شعر رسانه دیدند و این بسیار ارزش دارد چرا که یکی از وظایف شعر دفاع مقدس این است که هویت ملی را تقویت کند و وقتی که دفاع به عرصه اعتقادی کشیده می شود دیگر مرزهای جغرافیایی ارزشی ندارد.

هنوز دنبال سبک شعر فاخر در ادبیات دفاع مقدس نیستیم

مجید سعدآبادی از دیگر شاعران حاضر در این نشست نیز پیشتر آن گفت: فرض را بر این بگذاریم که داخل ساختمانی هستیم که اطراف آن بطور کلی جنگ در جریان است و از یک پنجره نگاه میکنیم و متوجه می شویم و در همان ساختمان یک نفر دوست خودش را می کشد، این مسئله همان شعرها و کارهای بی ارزش پیرامون دفاع مقدس است، حال اگر از پنجره دیگر ببینیم که کسی اورکت خودش را در می آورد بعد به روی مین می رود، بابد بگوییم که این پنجره همان اثار خوب و ارزشی در عرصه دفاع مقدس را نشان مان داده است.  

وی گفت: می بایست از بخش جنگ شروع کرده و تعاریف مختلف در این عرصه معرفی شود و بعد بگوییم دفاع مقدس کجای ادبیات جنگ قرار دارد، چرا که نباید فراموش کنیم  نوع و نگاه در شعر استقامت و ضدجنگ در کشورهایی که به آنها حمله شده و کشورهای حمله کننده دارای اختلاف است.

سعدآبادی گفت: از لحظه فردوسی ما شعرهای ملی و میهنی داریم که بالاخره همه آنها به شعر جنگ ختم شدهاند، با این وجود امروزه به نحوی  همان کارهای به شعر اجتماعی رسیدهاند.

سعد آبادی پیشتر به علاوه از طرف دیگر گفت: یکی از سوالات بوجود آمده این است که چرا بنیاد حفظ و کارهای شعر دفاع مقدس بازهم می بایست از شعر دفاع مقدس خدمات رسانی کند که در جواب به این  پرسش بابد بگوئیم که اولین دلیل آن این است مسیری که بوجود آمده از بین نرود، در حقیقت بنیاد  در جستجوی ایجاد سبک در عرصه شعر دفاع مقدس نیست، حتی می‌خواهد کارهای فاخری در این عرصه تولید شود.

سعدابادی تصریح کرد: ما بسیاری از جوایزی ادبی خودمان را از بین بردیم و تنها یک جشنواره فجر داریم و در آن نیز  تنها به شعر می پردازیم وانگهی میخواهیم سبک های مختلف شعری مانند سعر سپیده را همراه با سبک هایی که چندین هزار سال قدمت داریم با هم مقایسه کنیم که این راه بسیار غلطی است.

وی گفت: مردم مشهور ادبیات ما واضح هستند و باید معلوم شود که از این تعداد چقدر کتاب پیرامون ادبیات جنگ دارند حتی نمی گوییم ادبیات دفاع مقدس و اگر در این عرصه اثر دارند چقدر با باور این اثر ساخته شده، اینها مسائلی است که باید واضح شود.

در انتهای این نشست به علاوه از طرف دیگر کامران شرفشاهی و یدالله قائم پناه از شاعران و پژوهشگران معاصر نیز به معرفی دو مقاله تخصصی در عرصه شعر دفاع مقدس پرداختند.

امیدواریم این مقاله با عنوان شعر دفاع مقدس، شعر جنگ نیست/ انتهای عصر غزل و مثنوی دفاع مقدس – . | . برای شما مفید بوده باشد. در صورت علاقه این خبر را برای دوستان خود ارسال نمائید.

منبع

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی